MARZEC W GRUPIE PROMYCZKI
ZADANIA
PIELĘGNACYJNO – OPIEKUŃCZO – WYCHOWAWCZE
Zachęcanie do przywitania się oraz pożegnania;
Utrwalanie pozytywnych zachowań w grupie: dzielenie się zabawkami, cierpliwe czekanie na swoją kolej, siedzenie w kole;
nauka zgodnej i wspólnej współpracy z rówieśnikami;
Nabieranie nawyków porządkowych: sprzątanie zabawek po zakończonej zabawie, segregowanie według rodzaju i wyznaczonego miejsca;
Nabieranie nawyków grzecznościowych zależnie od sytuacji: „dziękuję”, „proszę”, „przepraszam”;
Nabieranie nawyku siadania na swoim miejscu przy stolikach oraz zasuwanie krzesełek po odejściu od stolika;
Wpajanie nawyków higienicznych: samodzielne mycie rączek, podciąganie rękawów, samodzielne rozbieranie i ubieranie na czas leżakowania,
Wpajanie nawyków sygnalizowania potrzeb fizjologicznych.
ZADANIA DYDAKTYCZNE
1. Zajęcia umuzykalniająco – ruchowe
Słuchanie piosenki: „Marcowe słońce”- próby określenia piosenka wesoła – smutna, reagowanie na zmianę rytmu wolno – szybko;
Osłuchanie i zabawa ruchowa przy piosence: „Marzec czarodziej”, „Maszeruje wiosna”;
Słuchanie piosenki „ Marcowe żaby”;
Zabawa ruchowo- naśladowcza do piosenki pt. „Marzec czarodziej”
Opowiadanie ruchowe pt. Marcowy spacer;
Zabawa w kole ze śpiewem – doskonalenie umiejętności ustawiania i poruszania się;
Marcowa orkiestra- zabawa umuzykalniająca z zastosowaniem instrumentów;
Zabawa „Budzimy niedźwiadka”;
2. Zajęcia z zakresu mowy i myślenia
Zapoznanie z nazwą miesiąca, przedstawienie go na podstawie wiersza „Marzec”;
Obserwowanie zmian zachodzących w marcowej pogodzie;
Poszerzanie słownictwa dotyczącego nazewnictwa określającego zjawiska atmosferyczne (deszcz, śnieg, słońce, wiatr...);
Posługiwanie się liczebnikami głównymi do trzech;
Obserwacja zjawiska topnienia lodu- eksperyment;
Utrwalanie kształtów;
Historyjka obrazkowa- pożegnanie bałwanka. Przypomnienie zjawisk związanych z zimą, zapoznanie ze zmianami występującymi w przyrodzie, w zwiąsku z nadchodzącą wiosną;
Utrwalanie kolorów: czerwony, żółty, zielony;
Oglądanie ilustracji przedstawiających wiosnę – opowiadanie dzieciom
o wiosennej pogodzie;
Wprowadzanie słownictwa związanego z wiosną, zmianami pogody- rozwój mowy biernej;
Oglądanie obrazków – wskazywanie i opowiadanie o przedmiotach znajdujących się na obrazkach, zachęcanie do nazywania, wskazywania;
Nauka wypowiadania prostych, pojedynczych słów;
Nauka rozumienia nakazów i zakazów: „podaj”, „nie wolno”;
Próby poznawania przedmiotów przy pomocy zmysłu, dotyku, zapoznanie z różnymi fakturami (futerko, papier, gąbka);
Wzbogacenie doznań zmysłowych, stymulowanie wielozmysłowego poznania świata
Ćwiczenia oddechowe – dmuchanie baniek mydlanych, dmuchanie kolorowych piórek
3. Zabawy plastyczne
Doskonalenie sprawności manualnej- wykonywanie wyklejanki gałązka bazi z użyciem kolorowego papieru;
Malowanie farbami plakatowymi marcowego słoneczka. Kształtowanie umiejętności malowania grubych linii oraz konturów farbą;
Praca plastyczna „ żonkil”
4. Zabawy manipulacyjno - konstrukcyjne
Zachęcanie do prób szeregowania i piętrzenia klocków - ćwiczenie umiejętności manipulacji specyficznej, precyzyjnego kontrolowania ruchów;
Wkładanie elementów od największych do najmniejszych. Opiekunka przygotowuje kubeczki o różnej wielkości, czuwa nad poprawnym manipulowaniem;
Stymulowanie do chwytania zabawek, postukiwania nimi, przekładania z ręki do ręki oraz rzucania – ćwiczenie chwytu dowolnego i pod kontrolą wzroku;
Ćwiczenie czynności wkładania, wyjmowania, przekładania przedmiotów;
Rozdzieranie kartek papieru – ćwiczenie ruchów palców, nadgarstków, ćwiczenie manipulacji specyficznej;
Nauka budowania klockami miękkimi, twardymi o zróżnicowanej wielkości i strukturze;
Dowolne zabawy klockami: szeregowanie i piętrzenie klocków, burzenie wieży;
Ćwiczenie chwytu pęsetowego poprzez podawanie drobnych przedmiotów;
Manipulowanie zabawkami interedukacyjnymi- kształtowanie zmysłu wzroku i słuchu;
Zabawy piramidami, wkładanie obręczy;
Opracowała:
Justyna Kopiec
76-031 Mścice
ul. Szkolna 1c