Zadania
pielęgnacyjno – opiekuńczo – wychowawcze
zachęcanie do przywitania się oraz pożegnania;
utrwalanie pozytywnych zachowań w grupie: dzielenie się zabawkami, cierpliwe czekanie na swoją kolej, siedzenie w kole;
nauka zgodnej i wspólnej współpracy z rówieśnikami;
nabieranie nawyków porządkowych: sprzątanie zabawek po zakończonej zabawie, segregowanie według rodzaju i wyznaczonego miejsca;
nabieranie nawyków grzecznościowych zależnie od sytuacji: „dziękuję”, „proszę”, „przepraszam”;
nabieranie nawyku siadania na swoim miejscu przy stolikach oraz zasuwanie krzesełek po odejściu od stolika;
wpajanie nawyków higienicznych: samodzielne mycie rączek, samodzielne mycie buzi, podciąganie rękawów, samodzielne rozbieranie i ubieranie na czas leżakowania;
wpajanie nawyku sygnalizowania potrzeb fizjologicznych.
ZADANIA DYDAKTYCZNE
1. Zajęcia umuzykalniająco – ruchowe
Zapoznanie z nowymi piosenkami: „Wiosna”, „Słoneczko”;
Osłuchanie z piosenką „ Wiosenne porządki”- zabawa ruchowa do piosenki,naśladowanie czynności związanych z pracami w ogrodzie;
Zabawa „Kwiaty w ogrodzie”- utrwalanie umiejętności posługiwania się określeniami wysoko- nisko. Utrwalanie kolorów niebieski,żółty,zielony;
Zabawa do piosenki „Ogrodniczka”;
Słuchanie piosenki „Kurczątka”- zabawa ruchowa do piosenki;
Zestaw zabaw w formie opowiadania ruchowego – świąteczne porządki;
Mała orkiestra – z wykorzystaniem instrumentów;
Zabawa orientacyjno – porządkowa kwoka i pisklęta – ćwiczenia ortofoniczne: ko,ko,pi,pi;
Zabawy ruchowe „Przejście przez strumyk” – z elementami równowagi, „Grabimy grządki” – z elementami skłonu.
2. Zajęcia z zakresu mowy i myślenia
Rozmowa przy ilustracji „W ogrodzie” na temat różnorodnych prac wykonywanych w okresie wiosny: kopanie, grabienie, sadzenie itd. Zapoznanie z podstawowymi narzędziami służącymi do pracy w ogrodzie – łopata, grabie, konewka;
Zagadki obrazkowe o tematyce wiosennej;
Obserwacja przyrody podczas wyjścia do ogrodu, dostrzeganie zmian zachodzących w przyrodzie;
Zapoznanie z wybranymi zwierzętami żyjącymi na wsi i korzyści płynących z ich hodowli: krowa-mleko, kura-jajka. Oglądanie ilustracji „Wiejskie podwórko”, nazywanie podstawowych zwierząt;
Rozmowa na temat tradycji wielkanocnych;
Oglądanie książek o tematyce wielkanocnej – nauka prawidłowego obchodzenia się z książką;
Pokaz różnorodnych pisanek i kraszanek podczas recytacji wiersza „Pisanki”;
Utrwalanie kolorów podczas pokazu pisanek;
Zabawa matematyczna „Kolorowe pisanki” – umieszczanie pisanek w koszykach, przeliczanie
i porównywanie gdzie jest więcej, a gdzie mniej pisanek;
Słuchanie wiersza: „Kaczka dziwaczka” - inscenizowanie ruchem treści wiersza.
3. Zabawy plastyczne
Zabawa plastyczna „Paluszkowe kwiatki” – tworzenie dowolnych kompozycji poprzez odbijanie paluszków przy użyciu farby;
Wyklejanie sylwetki jajka elementami kolorowej bibuły;
Wspólne wykonanie makiety wiejskiego podwórka.
4. Zabawy manipulacyjno – konstrukcyjne
Zabawy konstrukcyjne, budowanie budy dla psa;
Zabawy z chustą animacyjną „Dotknij kolor”, „Kolorowe pisanki”;
Zabawa manipulacyjna „Wyładuj i załaduj”.
Opracowała:
Angelika Góral
76-031 Mścice
ul. Szkolna 1c