ZAMIERZENIA MARZEC W GRUPIE KRABIKI
Zadania wychowawcze i opiekuńcze:
Budowanie więzi emocjonalnej między dzieckiem, a opiekunkami poprzez indywidualną zabawę
Zapewnienie dziecku pogodnej i życzliwej atmosfery w grupie
Indywidualne podejście do dziecka z uwzględnieniem jego stanu emocjonalnego, aktywności i chęci do zabawy.
Budowanie poczucia bezpieczeństwa u dziecka poprzez uporządkowany rytm dnia, stałe pory snu, zabawy, posiłków, wsparcie emocjonalne w trudnych dla dziecka momentach, a także stawianie dziecku jasnych oczekiwań, granic
Wspomaganie dziecka w próbach samodzielnego spożywanie posiłków
Kształtowanie życzliwych postaw wobec innych, wpajanie nawyków grzecznościowych - witamy się i żegnamy z opiekunami i kolegami w żłobku używając zwrotów „Dzień dobry”, „Do widzenia”, używania słów: „proszę”, „dziękuję”, „przepraszam”.
Kształtowanie nawyków higienicznych i prozdrowotnych – szczególne uwrażliwianie na konieczność mycia rąk po skorzystaniu z toalety, przed posiłkiem;
Usprawnianie samoobsługi: kontynuacja samodzielności w piciu z kubka, posługiwania się łyżką i widelcem;
Zajęcia z zakresu rozwijania mowy, myślenia, rozwój poznawczy:
Oglądanie ilustracji przedstawiających wiosnę – opowiadanie dzieciom o wiosennej pogodzie
Wprowadzanie słownictwa związanego z wiosną, zmianami pogody - rozwój mowy biernej
Oglądanie obrazków – wskazywanie i opowiadanie o przedmiotach znajdujących się na obrazkach, zachęcanie do nazywania, wskazywania
Próby wypowiadania prostych, pojedynczych słów
Wzbogacenie doznań zmysłowych, stymulowanie wielozmysłowego poznania świata poprzez zabawy przedmiotami o różnej strukturze.
Ćwiczenia oddechowe – dmuchanie baniek mydlanych, dmuchanie kolorowych piórek
Zajęcia manipulacyjno-konstrukcyjne:
Zachęcanie do prób szeregowania i piętrzenia klocków - ćwiczenie umiejętności manipulacji specyficznej, precyzyjnego kontrolowania ruchów
Wkładanie elementów od największych do najmniejszych. Opiekunka przygotowuje kubeczki o różnej wielkości, czuwa nad poprawnym manipulowaniem
Ćwiczenie czynności wkładania, wyjmowania, przekładania przedmiotów
Dowolne zabawy klockami: szeregowanie i piętrzenie klocków, burzenie wieży
Ćwiczenie chwytu pesetowego poprzez podawanie drobnych przedmiotów
Manipulowane zabawkami interedukacyjnymi – kształtowanie zmysłu wzroku i słuchu
Układanie prostych układanek i puzzli
Zajęcia z zakresu rozwoju ruchowo – fizycznego i zdrowotnego
Zabawy z piłką: rzucanie, turlanie
Zabawy balonami, wspomagające ogólny rozwój ruchowy dziecka, ćwiczące duże partie mięśniowe
Zabawy w tunelu – swobodne przejścia przez tunel
Ćwiczenia w utrzymywaniu równowagi: jazda na konikach i jeździkami
Zajęcia umuzykalniające:
Śpiewanie piosenek przez opiekunkę oraz zachęcanie dzieci do klaskania w rączki, poruszania się w takt muzyki
Zachęcanie dzieci do wykonywania prostych ruchów naśladowania gestów oraz świadomego kontrolowania ciała: machanie rączkami, klaskanie, ruchy głową podczas śpiewania piosenek przez opiekunkę
Dalsze próby uczestnictwa w zabawach kołowych przy wiosennych piosenkach.
Zapoznanie z nowymi piosenkami: „Wiosna”, „Idzie Marzec czarodziej”, „Marzec”.
Zabawy paluszkowe:
Utrwalanie dotychczas poznanych zabaw: Rodzinka , Pięć paluszków ,Sroczka, Małe rączki.
Zapoznanie z zabawą „Wiosenna burza”.
Opracowała
Karolina Kozłowska
76-031 Mścice
ul. Szkolna 1c