MAJ w GRUPIE KRABIKI
1. Zadania wychowawcze i opiekuńcze:
Wyrabianie nawyku używania form grzecznościowych: proszę, dziękuję, przepraszam.
Utrwalanie odpowiedniego zachowania przy stole podczas posiłków jak również podczas zajęć.
Doskonalenie umiejętności prawidłowego reagowania na polecenia i prośby opiekuna.
Wspieranie procesu kształtowania nawyków higienicznych i prozdrowotnych – uwrażliwienie na konieczność mycia rąk po skorzystaniu z toalety, przed posiłkiem, po zabawie na placu zabaw.
Dalsze opanowanie umiejętności związanych z rozbieraniem i ubieraniem się. Samodzielne przygotowujemy się do leżakowania, a po jego zakończeniu samodzielne ubieranie swojej garderoby.
Doskonalenie samodzielnego jedzenia – opanowanie umiejętności kulturalnego spożywania posiłków: przyjmowanie właściwej postawy przy stole, posługiwanie się łyżką, widelcem, czekanie aż wszyscy zjedzą posiłek.
Podejmowanie działań na rzecz grupy – utrzymanie porządku wśród zabawek, używanie ich zgodnie z ich przeznaczeniem.
Modelowanie pozytywnych zachowań podczas wspólnych zabaw, adekwatnego reagowania na polecenia, wprowadzenie elementów współpracy, uczenie poszanowania pracy i własności innych. Rozwijanie umiejętności dłuższego skupiania uwagi na jednej czynności lub zabawie.
Przyzwyczajanie dzieci do indywidualnej wypowiedzi i wykonywania czynności na forum grupy. Oswajanie z głośnym wypowiadaniem się i prezentowaniem się przed dziećmi i opiekunkami.
2. Zajęcia z zakresu rozwijania mowy, myślenia, rozwój poznawczy:
Pogadanka na temat zwierząt, jakie można spotkać na łące (np. motyl, żabka biedronka). Wskazywanie na obrazkach wypowiedzianych zwierzątek, opowieści o ich wyglądzie.
Czytanie bajek i wierszy „Wiosenna łąka”, „Żabki” prośby opowiadania o przeczytanych utworach: rozwijanie pamięci i umiejętności wypowiadania się przed rówieśnikami.
Jaki to kwiat? Jaki ma kolor? – zadania obrazkowe. Próby wskazania oraz nazywania kwiatów przedstawionych przez opiekuna. Układanie obrazków z kolorowymi kwiatami.
„Jakie to zwierzę” – zagadki obrazkowe. Kto zajmuje się zwierzątkami w zagrodzie? – przedstawienie sylwetki rolnika.
„Czego brakuje” ćwiczenie rozwijające spostrzegawczość. Zwrócenie uwagi na brakujące elementy na obrazkach przedstawiających zwierzęta na wsi (np. krowa bez rogów, kaczka bez dzioba).
Ćwiczenie piosenek z okazji występu dla mamy i taty
3. Zajęcia manipulacyjno – konstrukcyjne, plastyczne:
Układanie drewnianych puzzli, układanek – dopasowanie elementów o różnej wielkości kształcie i liczbie.
Chusta animacyjna – utrwalanie poznanych kolorów, podawanie przykładów do wylosowania kolorów.
Układanie puzzli tekturowych, drewnianych i piankowych – rozwijanie wyobraźni i myślenia oraz koordynacji ruchowej podczas doboru odpowiednich części układanki.
Konstruowanie dowolnych budowli z klocków waflowych.
Rozwijanie wyobraźni przestrzennej i koncentracji, współpraca z innymi dziećmi.
Nawlekanie koralików na sznurek – kształtowanie sprawności manualnej.
Wykonanie prezentu dla mamy i taty
4. Zajęcia z zakresu rozwoju ruchowo – fizycznego i zdrowotnego:
Zabawa w ogrodzie oraz na placu zabaw – szukanie zwierzątek na placu żłobkowym obserwowanie ich wyglądu i zachowania, zwrócenie uwagi na ich rozmiar i delikatność.
Spacer w okolicy żłobka – obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie wraz z nadejściem wiosny.
„Stój prościutko!” – dzieci chodzą i biegają w różnych kierunkach. Na zawołanie: „stoimy prościutko” – dzieci po zatrzymaniu prostują się. Ćwiczenia wykonywania poleceń zadanych przez opiekuna.
Zabawy muzyczne przy użyciu Sigumy
Spacery, połączone z zabawą na świeżym powietrzu, na placu zabaw (berek, skłony tułowia, wymachy, podskoki) – doskonalenie
opracowała
Karolina Kozłowska
76-031 Mścice
ul. Szkolna 1c